kwaliteit is veiligheidMet ingang van 15 juli is Schalken Autoschade Hiqure gecertificeerd. Hiqure staat voor High Quality Repair. Hiqure is de nieuwe productnorm die voor FOCWA Eurogarantbedrijven per 1 januari 2015 verplicht is, en hiermee is Autoschade Schalken het eerste FOCWA Eurogarantbedrijf in Waalwijk dat Hiqure gecertificeerd is. Hiqure zal de meeste automobilisten op dit moment nog niet veel zeggen. Toch is het dichterbij dan men denkt. We maken allemaal dankbaar gebruik van de modernste technologieën in de auto zonder dat we erbij stil staan hoe het nu moet als de auto schade heeft gereden. Want ondanks dat auto’s steeds veiliger worden, en verkeersmaatregelen ongelukken moeten voorkomen, worden er nog steeds schades gereden.

Nieuwe technieken

Met name de toename van elektronica, die zich overigens niet beperkt tot uitsluitend onder de motorkap, maar ook aanwezig is door de gehele auto. Hierbij kan men denken aan auto’s die uitgerust zijn met koplampen die reageren op de positie op de weg, of die automatisch waarschuwen als er gladheid is. Ook parkeersensoren, of achteruitkijk camera’s waar sommige auto’s mee zijn uitgerust, en de airbags, vormen een belangrijk onderdeel op het elektronische vlak. Gemiddeld bevat een moderne auto 150 sensoren!

‘En juist deze aspecten gaan bij schadeherstel een steeds grotere rol spelen’ aldus Pierre Schalken van het gelijknamige bedrijf. ‘Denk hierbij aan de kosten van schadeherstel, en de vakbekwaamheid van de medewerker die er mee moet werken’, aldus Pierre Schalken. ‘Hiqure helpt ondernemers bij het veilig herstellen en het borgen van de kwaliteit’. ‘Omdat we al met een kwaliteitszorgsysteem werkten (KZS = KwaliteitsZorg Schadeherstel), was de omschakeling naar Hiqure vrij eenvoudig’. Wij zien het als een welkome aanvulling van onze kwaliteiten. ‘In de oude KZS norm stond al dat we dat moesten repareren volgens de vereiste adviezen en specificaties, en dat deden we uiteraard ook. Met Hiqure kunnen we  aantoonbaar maken dat we ook daadwerkelijk volgens de vereiste adviezen en specificaties de auto veilig hebben hersteld’.

‘Na het doornemen van het handboek en de norm, zijn we met de mensen binnen het bedrijf gaan kijken welke processen moesten worden aangepast’. ‘Aanvullend hierop investeren we als bedrijf continue in de scholing en opleiding van onze medewerkers’. ‘Zo is Maxim van Oijen in het bezit van het AST diploma (AST staat voor AutoSchade Technicus).

Kwaliteit is veiligheid

Hiqure Pierre‘Tijdens deze opleiding heeft Maxim zich dieper bekwaamd in basis elektrotechniek, diagnose tester carrosserie, sensoren en actuatoren, wielgeometrie (uitlijnen), veiligheidssystemen, hybride voertuigen, terugwinnen mobiele airco’s en hybride verbindingstechnieken. Al deze aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en bij het leveren van veilig en kwalitatief schadeherstel onmisbaar. ‘Als een klant zijn of haar auto komt brengen in geval van schade, wordt er door middel van een ingangsdiagnose eerst gekeken welke foutmeldingen de auto geeft’, aldus Pierre Schalken. ‘Hierdoor kunnen we direct zien welke storingen veroorzaakt worden door de gereden schade, maar ook storingen die niets met de schade te maken hebben, zijn dan bekend’. ‘Alle stappen en processen die aan een auto verricht worden, wie wat gedaan heeft, met welke gereedschappen enz., worden vastgelegd, oftewel ‘geborgd’ in HiQure. ‘Ook het opvragen van technische informatie van het betreffende voertuig, bijvoorbeeld snijlijnen, of aanhaalmomenten, worden geregistreerd’ aldus Pierre Schalken. ‘Hiervoor kunnen we onder meer terecht bij de Technische afdeling van FOCWA’. ‘De norm is zo ingericht, dat je altijd de juiste reparatiemethode te pakken hebt’. ‘Bij veiligheidscomponenten die beschadigd zijn (hierbij kan men denken aan inbraakschade waarbij de airbags uit de auto gestolen zijn), worden de onderdelen altijd vernieuwd’. ‘Het op de juiste wijze herstellen kan levens redden’.

Niet alleen de hoeveelheid elektronica in auto’s, maar ook de materiaalsoorten spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij veilig autoschadeherstel. ‘Auto’s bestaan tegenwoordig uit verschillende materiaalsoorten, aluminium, polyester, staal, noem maar op, en die vereisen allemaal een andere reparatiemethode. Zo zijn er voor bijvoorbeeld aluminium autoschadeherstel speciale reparatiemethodes en materialen die moeten worden toegepast’.

Andere technieken zijn de lijmverbindingen, ook wel hybride verbindingstechnieken, waarbij twee delen op elkaar worden vastgemaakt door middel van een pop- of ponsnagel verbinding. Deze techniek komt veel voor bij o.a. Mini en BMW.

Geluid van een GTI

Om het belang van veilig en kwalitatief autoschadeherstel met HiQure als borging te onderschrijven, heeft Pierre Schalken nog een leuk praktijkvoorbeeld. ‘Zo is de nieuwste Golf GTI af fabriek uitgerust met een klein kastje achter het schutbord, wat er voor zorgt dat het ‘typische GTI geluid’ wordt geproduceerd. ‘Stel dat de auto schade heeft gereden, waarbij dit kastje is beschadigd, en er wordt geen diagnose gesteld, dan loop je dus de kans, dat de klant terug komt omdat zijn motorgeluid niet meer aan de verwachtingen voldoet’. Dit is slechts een van de vele voorbeelden waarbij het belang van diagnose stellen maar weer bewezen wordt. ‘Het vastleggen van alle aspecten die een auto doorloopt tijdens het autoschadeherstelproces heeft nog een groot bijkomend voordeel, en dat is dat we de klant veel meer kunnen informeren, maar ook kunnen aantonen wat en hoe we het gedaan hebben, mocht dat nodig zijn of mocht men er naar vragen’ aldus Pierre Schalken.